Compassie-heartfulness-mildheid-training

Door compassie een vriendelijke, milde Andere Blik op uzelf en op anderen

Gelijk naar open trainingen

Voor wie?

Voor iedereen die meer vriendelijkheid, mildheid en aandacht in zijn/haar leven wil, bijvoorbeeld als u:

  • uw mindfulness of meditatiebeoefening wil verdiepen en volledig wilt integreren in uzelf en uw leven 

  • minder streng voor uzelf en/of anderen wilt zijn

  • zelf wilt ervaren dat compassie en midlheid niet soft zijn maar juist krachtig en levensverrijkend 

  • een effectievere, aangenamere, gezondere relatie wilt hebben met uzelf en anderen in uw privé- en/of werkleven

  • meer tevredenheid wil ervaren

  • meer wilt ervaren wat goed is voor u en daarvoor kunt kiezen zonder schuldgevoel of andere emoties

  • krachtiger en vriendelijker in het leven wil staan

  • u uzelf meer wilt ontwikkelen

Iedereen met mindfulness- of meditatie-ervaring is van harte welkom op deze training. U hoeft direct voorafgaand aan de training niet bezig geweest te zijn met mindfulness of mediteren, belangrijker is dat u de beginselen kent. Misschien is de training voor u juist een mooie gelegenheid om opmerkzaamheid weer op te pakken of te intensiveren.

Mindfulness weer oppakken, intensiveren en zeker verdiepen

  • Vaak merken wij dat mindfulness zijn en mediteren ons goed doet. Vaak komt het er niet van door alle dingen waarvan we denken dat we die moeten doen. Toch hoeft mindfulness je weinig tot geen tijd te kosten. Deze training ondersteunt je om mindfulness en mediteren weer op te pakken, zeker te intensiveren en te verdiepen maar boven al volledig te integreren in jezelf en je leven. Er wordt gewerkt 
  • Er wordt gewerkt met oefensuggesties, dus met een minder strak schema als in de mindfulnesstraining. Deze opzet is een onderdeel en hulpmiddel van de training om meer momenten van mindful zijn en van mild- en vriendelijkheid in uw leven te integreren.

Minder streng, meer compassie

  • Vaak zijn wij streng voor onszelf, erg streng. We moeten van alles en blijven doorgaan en doorgaan zonder te letten op pijn, emoties en op datgene waar wijzelf of anderen behoefte aan hebben. En dat streng zijn geeft op den duur langdurige en terugkerende problemen, kost ons levensvreugde.eder mens, dus ook u, heeft in aanleg de eigenschap om mild en compassievol te zijn. Zelfs als deze eigenschap weggezakt is of u niet aangeleerd is, kunt u deze ontwikkelen en/of verdiepen.
  • Onze beslissingen worden echter vaak —zonder dat wij ons daar bewust van zijn— bepaald door instinctieve drijfveren, zoals schuldgevoel, angst of competitie. Wanneer wij ons van deze motieven bewust zijn, geeft ons dat een enorme vrijheid om bij de situatie passende beslissingen te nemen.
  • U kunt dan compassievol kiezen wat voor u en uw omgeving werkt op dat moment en dat heeft een positief effect op uzelf, uw omgeving en relaties.

Wat is het?

  • De compassietraining, die in de voetsporen van Frits Koster en Erik van den Brink wordt gegeven, is wetenschappelijk onderbouwd. 
  • Er zijn negen sessies van elk 2,5 uur, inclusief een mildheidssessie, vergelijkbaar met een stiltedag in de mindfulnesstraining. De datums van de sessies zijn bewust gekozen, zodat u langer kunt oefenen met aandachtig zijn en u uw ervaringen meer kunt integreren.
  • Het huiswerk is losser dan in de mindfulnesstraining. Het zijn oefensuggesties en u traint zich meteen vanaf het begin met wat compassievol voor u is om al dan niet te doen.

Waar en door wie?

In de praktijk van Jacqueline Straus, Kabat-Zinn MBSR/MBCT mindfulnesstrainer categorie 1 en MBCL compassietrainer categorie 1, op de Vlinderweg 2, 2623 AX te Delft of op locatie van bijvoorbeeld werkgevers of instituten. Wilt u op de hoogte gehouden worden neemt u dan contact op.

Voor meer info en aanmelding

Andere Blik, www.andereblik.nl, Jacqueline Straus, j.straus@andereblik.nl, +31 6 300 31 309
Voor de eerstkomende compassietraining en praktische informatie klik hier

Graag tot ziens!